Vitaminer og mineraler i mælk

Calcium og protein er stærke argumenter for at drikke mælk, men der er meget andet godt i mælk. Mælk indeholder en lang række vigtige mineraler og vitaminer. Læs om hvilke her.

Sundhed
Ernæring
Vitaminer
Mineraler
Foto: Rasmus Baaner
Foto: Rasmus Baaner

Den komælk, der normalt drikkes i Danmark, består af 90 % vand. Hovedparten af de øvrige bestanddele er makronæringsstoffer (protein, kulhydrat og fedt) og en lang række vitaminer og mineraler. Komælk indeholder normalt 3,5 % protein, 4,5-5,0 % kulhydrat (laktose) og 0,3-3,5 % fedt (afhængigt af om det drejer sig om skummet-, mini-, let- eller sødmælk). Mælk indeholder desuden en række forskellige næringsstoffer hvoraf de vigtigste er calcium, vitamin B2 (riboflavin) og vitamin B12, phosphor, kalium, jod.

Calcium

Mælk er en god kilde til calcium. Calcium er med sine mange funktioner et vigtigt næringsstof for kroppen: Det er nødvendigt, for udvikling og vedligeholdelse af normale knogler og tænder, det bidrager til normal størkning af blodet, energimetabolismen samt til muskel- og nervefunktionen. Calcium spiller desuden en rolle ved i celledeling.

Calcium findes i flere forskellige fødevarer, heriblandt mejeriprodukter, grøntsager med grønne blade, sardiner, bønner og mandler. Calciums optagelighed afhænger af fødevarekilde. Mejeriprodukter anses for at være en af de bedste kilder til calcium, faktisk bidrager mælk og ost med hele 59% af danskernes calciumindtagelse

Nogle fødevarer indeholder stoffer, der kan reducere optagelsen af calcium, f.eks. oxalsyre i spinat og rabarber og phytinsyre i kornprodukter og bælgfrugter[1]. Det kan være en udfordring at få dækket sit daglige calciumbehov uden mejeriprodukter, da alternative fødevarer indeholder en lavere mængde calcium. Desuden anses visse bestanddele i mælk for at øge calciumoptagelsen, f.eks. kasein-phosphorpeptider og laktose.

 

 

Vitamin B2 (riboflavin) og vitamin B12

Mælk er en god kilde til vitamin B2 (også kaldet riboflavin). Vitamin B2 bidrager til at vedligeholde en normal hud, et normalt syn og normale slimhinder.  Derudover bidrager vitamin B2 til et normalt energistofskifte, til nervesystemets normale funktion, til en normal omsætning af jern, til at beskytte cellerne mod oxidativt stress og til at mindske træthed og udmattelse.  Mælkeprodukter og ost er gode kilder til vitamin B2.

Mælk er tilmed en god kilde til vitamin B12 (også kaldet cobalamin). Vitamin B12 bidrager til et normalt energistofskifte, til nerve- og immunsystemets funktioner, til normal dannelse af røde blodlegemer, til at mindske træthed og udmattelse, til en normal omsætning af homocystein samt til en normal psykologisk funktion. Vitamin B12 spiller desuden en rolle ved celledeling.

Studier har vist at især veganere og vegetarer er i risiko for at udvikle B12-vitaminmangel.[2] Indenfor de seneste 15 år har der været gennemført en række undersøgelser om forekomsten af B-12 vitaminmangel hos voksne vegetarer. Data viser, at op mod 50 % af vegetarerne har B12-vitaminmangel. Animalske fødevarer, såsom kød, æg og mejeriprodukter, er den eneste naturlige kilde til B12, mens indholdet af vitaminet i planteprodukter er helt ubetydeligt.  

 

Phosphor

Mælk er en kilde til phosphor. Phosphor bidrager til vedligeholdelse af normale knogler og tænder. Derudover bidrager phosphor til et normalt energistofskifte og til cellemembranernes normale funktion. Mangel på phosphor kan have konsekvenser for din muskel- og knoglesundhed, såfremt der er underskud af phosphor i en længere periode.

Kalium

Mælk er en kilde til kalium. Kalium bidrager til nervesystemet og musklernes normale funktion samt til at vedligeholde et normalt blodtryk.

Jod

Mælk er en kilde til jod. Jod bidrager til en normal kognitiv funktion, til et normalt energistofskifte, til nervesystemets normale funktion samt til vedligeholdelse af normal hud og normal produktion af skjoldbruskkirtelhormoner. Mangel på jod kan føre til lavere energistofskifte. Af bekymring for om befolkningen får dækket sit behov for jod, er der i Danmark og mange andre lande tilsat jod til husholdningssalt.

Effekter af mælkematrixen
Fælles for de ovenstående mikronæringsstoffer er at de bidrager til et normalt energistofskifte, der er vigtig for kroppens sundhed. Der er stigende anerkendelse af, at de gunstige effekter af mælk og mejeriprodukter handler om mere end de individuelle næringsstoffer, de indeholder. Det er nærmere den unikke kombination af næringsstoffer og disses indbyrdes interaktion i mælkematrixen, der tilsammen gør mælk og mejeriprodukter til en helt særlig fødevare, der spiller en vigtig rolle i din kost.

Her kan du læse mere om mælkens næringsstoffer.



[1] Københavns Universtitet. Food of life. Vidensbanken: Phytin

spørg eksperterne

Merete Myrup
Merete  Myrup Christensen
Ernæringschef mælk, Branchesekretariat mejeri
Se profil
Katrine Langvad
Katrine  Langvad
Konsulent, Handel, Marked & Ernæring
Se profil

Mange vil forske inden for mejeriområdet

Mejeribrugets ForskningsFond har modtaget 28 projektforslag i den årlige ansøgningsrunde. Nu starter den svære udvælgelsesproces.

Læs mere

Ost & ko takker af

Tre års kampagne er nu slut, men indsatsen for dansk ost fortsætter.

Læs mere

Mammen går ind i is-branchen

Mammen Mejerierne A/S har købet halvdelen af Kastberg Is, som i løbet af næste år flytter is-produktionen til Drøsbro Mejeri.

Læs mere