01. januar 2016

Smagsprøver i lange baner

Sommeragtigt vejr i weekenden fik publikum til at strømme til årets Food Festival i Aarhus, hvor mejerifolket havde mere end travlt med at uddele smagsprøver.

”Der er konstant lange køer af folk, så vi har nok at lave. Men stemningen er fantastisk, gæsterne er glade og meget interesserede i at smage på vores oste. Og de vil rigtig gerne snakke.”

Jette Hebbelstrup kigger kortvarigt op fra de tykke skiver af osten ’Them Knas’, som hun er i færd med skære ud i tern på det lille bord foran hende. Ivrige hænder går straks i gang med at hapse smagsprøver med tandstikker, og inden længe skal hun i gang med at skære nye ostetern ud.

Vi befinder os i Them Andelsmejeris store, åbne telt på Food Festival i Aarhus. Fra fire små borde er der gratis smagsprøver på mejeriets faste, gule ost, og det er i den grad noget, der trækker folk til. Ved et af bordene bliver gæsterne bedt om at vælge en favoritost blandt fire forsøgsoste (som endnu ikke er sat i produktion), og fra en disk i hjørnet kan gæsterne købe ost med hjem. Her – søndag ved middagstid - er der allerede udsolgt af flere af ostene.

Jette Hebbelstrup er med på Food Festival, fordi hendes mand er mælkeleverandør til mejeriet – og fordi hun synes, det er sjovt at møde forbrugerne på mejeriets stand.

”Jeg har været med siden festivalen startede, og det er altid en god oplevelse,” fortæller hun. ”I løbet af sådan en weekend får vi snakket rigtig meget med rigtig mange mennesker. Vi lytter til deres spørgsmål og ønsker, og bagefter snakker vi med hinanden om alt det, vi har hørt. Det giver godt indblik i, hvad det er, forbrugerne vil have.”

Mælkebar hos Thise

Food Festival er ualmindelig velbesøgt denne søndag. Solen brager ned fra en skyfri himmel, og efter kl. 12 begynder folk for alvor at strømme ind på pladsen i Tangkrogen ud mod Aarhusbugten. Der er lange køer ved de fleste telte og stande. Fx hos Thise Mejeri, der ud over smagsprøver på ost og syrnede produkter præsenterer en regulær mælkebar, hvorfra publikum selv kan tappe forskellige mælketyper i små glas.

Den længste kø er sandsynligvis den, der snor sig ud fra den lille bod med Hansens Flødeis. På en af årets få sommerdage er der næppe noget, der slår en kold is.

Ost og kaffe

Hos Arla Unika bydes gæsterne blandt andet på nogle små anretninger med ost og tilhørende drikkevarer. De er udviklet af elever fra Hotel- og Restaurantskolen i Silkeborg.

”Vi vil gerne præsentere nogle bud på, hvordan ost kan indgå i et måltid,” fortæller ’ostehvisker’ John Gynther fra Arla Unika. ”Der er en stigende interesse for vegetarretter, og her er det oplagt at få osten ind som den ingrediens, der tilfører umami-smagen.”

Fra standen serveres også barista-kaffe fra La Capra Coffee Roasters i Aarhus. Et firma, som fornylig har indledt et samarbejde med Arla Unika om udvikling af oste med kaffe. De første oste forventes at være klar i løbet af næste år.

Børn laver madpakker

Men det hele starter i virkeligheden inden publikum går igennem entréslusen. Lige uden for selve festivalområdet har Arla (i samarbejde med Føtex og TV2) weekenden igennem serveret et populært tilbud til børnefamilierne. Under luftig sejldug og overskriften ’Arlas gode madpakkebord’ snor et 300 meter langt bord med forskellige madvarer sig henover den grønne plæne. Konceptet er ganske enkelt: Straks efter ankomsten får børnene udleveret en madkasse og en indkøbskurv, hvorefter de skal bevæge sig rundt langs bordet og i en række boder og indsamle ingredienser til en sund madpakke.

Omkring 50 frivillige – primært Arla-ansatte – giver børnene en hjælpende hånd undervejs. En af dem er Jakob B. Knudsen, landedirektør i Arla Danmark, som uddeler tips og tricks til at sammensætte en dressing af creme fraiche, mayo og pesto.

”Det handler om at give børnefamilierne ideer til nogle spændende madpakker, som bygger på principperne i kostrådene. Vise dem, at en sund madpakke ikke behøver at være kedeligt og at dømme ud fra reaktionerne, er det virkelig noget folk kan bruge. De er meget interesserede og mange efterspørger nogle opskrifter,” fortæller han. ”I det lidt større perspektiv handler det om at give de nye generationer nogle bedre madkompetencer. Lære dem om kvalitet og smag ligesom vi fx gør på vores Madskoler”.

Food Festival i Aarhus blev i weekendens løb besøgt af 31.000 gæster.