01. januar 2016

Arla vil fem-doble antallet af MADlejre

Arla Fonden har sat sig som mål at kunne sende 10.000 skoleelever på MADlejr i 2025.

Arla Fondens tilbud om MADlejr til børn i 6. og 7. klasse er så populært i de danske skoler, at 60 procent af klasserne får afslag. Derfor har Arla Fonden nu sat sig et ambitiøst mål frem mod 2025 om at skabe så mange MADlejre, at der bliver plads til 10.000 skoleelever om året. Det skriver selskabet i en pressemeddelelse.

I 2014 åbnede Arla Fonden sin første og foreløbig eneste MADlejr i Helnæs på Fyn, hvor ca. 1600 børn fra 6. og 7. klasse (svarende til 70 klasser), hvert år lærer om mad, måltider, bæredygtighed og sundhed i en hel uge. Tilbuddet er så populært på de danske skoler, at flere tusind børn de sidste tre år har fået afslag på at komme på MADlejr, fordi der ikke er pladser nok.

”Derfor har vi sat os et mål om, at vi skal kunne tilbyde 10.000 børn at komme på MADlejr hvert år, og vi har derfor planer om at åbne fem nye MADlejre rundt omkring i landet. Helt konkret arbejder vi på at kunne åbne en ny MADlejr i Højer i Sønderjylland i 2019,” forklarer Arla Fondens direktør Sanne Vinther, der står for MADlejren.

Hjælp til finansiering

For at nå det mål hurtigst muligt, har Arla iværksat en række initiativer, der skal hjælpe Arla Fonden med at finansiere det ambitiøse mål. Blandt andet går billetindtægterne fra dette års Arla Food Fest i Kongens Have til at få flere børn på MADlejr, ligesom Arla har iværksat en helt ny prisuddeling – Generation Food Award – hvor landets store fødevarevirksomheder uddeler priser til ildsjæle og gode initiativer, der bidrager til bedre maddannelse blandt børn. Sponsorater fra awardshowet går ligeledes til målet om at få 10.000 børn på MADlejr.

Baggrunden for Arla Fondens MADlejr er, at kun få børn hjælper til med at lave mad derhjemme, ligesom madkundskabstimerne i de fleste danske skoler også holder sig til et minimum. MADlejrskolen skal derfor bl.a. give børnene ’mulighed for at indgå i et læringsforløb, hvor de inspireres til at finde glæden ved madlavning og opnå øget viden om – og en holdning til – god mad og gode madvaner’.